C y w e e N
Cyween



[Assalamualaikum]

Terima kasih kerana sudi melawat
No ripping . No copying .

Story About Links

THEM FB TWEET

S W E E T H E A R T



A friend is one who knows you and loves you just the same .



Sumayyah
Wednesday 16 November 2011 | Wednesday, November 16, 2011 | 0 Strawberry
oke , hri nie akoe just nk share psl Sumayyah wanita islm pertama yg mati syahid .

Sumayyah iaitu ibu kepada Ammar bin Yasir yang merupakan gambaran cemerlang wanita yg prtama skali mati syahid dlam islam . Sumayyah adalah isteri Yasir .dengan keimanan yang kuat dan keberanian yang trsimpan di relung hatinya yg dlam , ia snggup menentang Abu Jahal yang terkenal bengis dan kejam itu .

Sumayyah bersma suami dan anaknya Ammar bin Yasir , di  jemur di tengah padang pasir yg sngadd panas . kaki dan tngan mreka diikat sehingga mereka tidak melawan . mereka diseksa dengan kejam agar mengikuti keinginan Abu Jahal . Namun tidak sepatah unn kluar dari mlut Yasir dan puteranya , Ammar selain dripda rintihan yg penuh kesakitan .

Justeru itu mreka mneruskan penyeksaan trhdap keluarga yg beriman ini agar menyatakan murtad dari agama islam . Sumayyah tidk hnya mrintih ksakitan tetapi ia menentng trus trang srta mnyatakan bahwa ia tetap brpegang teguh pda keimananya wlaupun hrus ditbus dgan hrga yg mhal . kerana mreka tlah mndgar sabda Rasullah S.A.W ketika baginda melalui tmpat mreka  diseksa

' bersabarlah wahai keluarga Yasir kerana tempat yg dijanjikan untk kammu adalah syurga '

segala seksaan  trasa ringn krana semuanya akan brakhir dgan kenikmatan di syurga .biar apa pun seksaan yg mnimpa Sumayyah namun ia tetap dgan pndiriannya dan keimanan yg kukuh di dlm jiwanya . Abu Jahal yg sombong dan bengis mrasa trhina krana dicabar oleh seorg wnita yg lemah . penyeksaan yg dilakukan hnya mnabah ketaqwaan Summayah dan brtmbah brani menntangnyer .

Akhirnyer Summayah dibunuh dengan penyeksaan yg memedihkan . Summayah ditusuk pada kemaluannya hingga meniggal dunia . Yasir dikahwinkan dengan Summayah kemudian mendapat seorg anak yg brnama Ammar . Yassir , Summayah dan Ammar trmasuk angkatan prtama memeluk islam . Summayah menjdi lmbang pngorbnan dlam menegakkan agama Allah . Begitu Agungnyer nilai perjuangan seorng wanita . Semoga kaum wanita mampu meniggikan darjatnya hingga akhir ayt .

Sekian terima kasih ^_^ peace yaww


Older Post | Newer Post